Saturday, August 1, 2009

Al-Qalbu

Hati merupakan sendi kekuatan jiwa sekiranya ia hidup,bersih,lembut,cekal dan sentiasa mengingati Allah SWT.Saidina Ali bin Abi Talib pernah berkata:Allh SWT mmpunyai bejana di muka bumi ini,ia adalah hati.Hati yang paling Allah kasihi ialah hati yang paling lembut,bersih dan cekal.Manakala akal pula akan menjadi sendi kemenangan dalam pertarungan jiwa sekiranya akal itu dapat melihat,mengetahui sesuatu dan membezakan sesuatu ilmu yang kelak akan dapat mensyafaatkan disisi Allah SWT.Inilah yang pernah disabdakan oleh rasul SAW:"Allah SWT tidak menjadikan makhluk yang lebih mulia daripada akal." Apabila hati manusia telah mati atau keras dan apabila akal manusia itu padam tidak bercahaya atau menyeleweng,maka akan terbukalah pintu-pintu masuk segala kejahatan dalam jiwa.Apabila benteng dan pertahanan jiwa manusia telah runtuh,maka syaitan aknan menjadi sahabat karibnya. Jadi untuk mghadapi godaan syaitan dan fantasi iblis ini,islam telah menunjukkan kepada manusia beberapa panduan supaya dapat bertahan dan berjaya melawan bagi menewaskan musuh tetap manusia.Perkara-perkara tersebut telah dirumuskan oleh salah seorang solihin dengan katanya:"ku merenung dan ku berfikir dari pintu manakah syaitan itu memasuki hati manusia,tiba-tiba ku dapati syaitan memasukinya dari sepuluh pintu..pintu-pintu tersebut ialah: 1]Sangka jahat,lantas aku menghadapinya dengan sifat menaruh kepercayaan. 2]Cintakan hidup dan panjang angan-angan lantas aku menghadapinya dengan sifat rasa takut terhadap kedatangan maut dengan tiba-tiba. 3]Cintakan kerehatan dan nikmat lantas aku menghadapinya dengan menyakini bahawa nikmat itu akan hilang dan menyakini balasan buruk. 4]Kagum degan diri sendiri[ujub]lantas aku menghadapinya dengan mengsyukuri nikmat-nikmat pemberian Allah SWT dan takut balasan siksa. 5]Pandang rendah terhadap orang lain dan tidak menghomati mereka,lantas aku menghadapinya dgn menghormati dan mengetahui hak-hak kehormatan mereka. 6]Hasad dengki lantas aku menghadapinya dengan sifat qanaah[bersyukur dengan apa yang ada setelah berusaha]dan redha terhadap kurniaan Allah SWT kepada makhluknya. 7]Riak dan sukakan pujian manusia,lantas aku menghadapinya dengan sifat ikhlas. 8]Bakhil lantas aku menghadapinya dengan menyakini bahawa apa yang ada di sisi manusia akan binasa dan di sisi Allah SWT akan kekal 8]Takabur lantas aku menghadapinya dengan tawadhuk. 10]Tamak lantas aku menghadapinya dengan yakin terhadap balasan Allah SWT terhadap manusia."

0 comments: